Onze eerste drie weken in Azië! - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Oren en Jasmine - WaarBenJij.nu Onze eerste drie weken in Azië! - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Oren en Jasmine - WaarBenJij.nu

Onze eerste drie weken in Azië!

Door: Jasmine

Blijf op de hoogte en volg Oren en Jasmine

03 December 2015 | Laos, Luang Prabang

Bangkok (vrijdag 13 november)
Wauw, we zijn alweer drie weken in Azië! De tijd is echt voorbij gevlogen. Het voelt als de dag van gisteren dat we aankwamen op het vliegveld van Bangkok. Het was een lange maar comfortabele vlucht, omdat we online hadden ingecheckt en stoelen met veel beenruimte hadden bemachtigd. Toen we aankwamen in het centrum van Bangkok waren we meteen overdonderd: chaos! Veel lawaai en werkelijk overal verkeer. De mensen leven hier echt op straat en overal waar je kijkt is wel iemand eten aan het bereiden. De tuk-tuk chauffeurs liggen overal op de loer waardoor we constant benaderd werden voor een ritje; om gek van te worden! Ons hostel lag gelukkig in een rustige zijstraat. In Bangkok hebben we veel tempels bezocht. Erg imposant en veel gouden versieringen. Ook zijn we naar veel markten geweest waar souvenirs, kleding, maar vooral veel eten werd verkocht. We hebben hier dus ook zeker een hoop Thaise specialiteiten geproefd! Het ene was heerlijk, het andere rook en smaakte naar zweetvoeten. Maar ach, we vonden dat we alles geprobeerd moesten hebben!

Ayutthaya (maandag 16 november)
We waren al snel klaar met Bangkok en ontvluchtten de drukte richting Ayutthaya. Dit was vroeger de hoofdstad van Thailand. Door een minibus werden we afgezet op een plek ver van waar we eigenlijk hadden moeten stoppen. Heel "toevallig" stonden hier al tuk-tuks (inclusief vervelende bestuurders) klaar om ons verder te brengen voor belachelijke prijzen. We weigerden mee te doen aan deze scam en gingen zelf lopen. De hitte was heftig maar binnen een half uur bereikten we ons hostel al. We maakten een rondje over de night markets en aten lekkere noedelsoep, gestoomde broodjes en een zoete pannenkoek met chocola. Onderweg kwamen we een hoop straathonden tegen; die zien we hier erg vaak! Ook dronken we bij ons hostel het Thaise bier Chang, erg lekker! We huurden de volgende dag fietsen en gingen langs de floating market (allerlei winkeltjes op boten) en verschillende tempels. Als laatste stop hadden we Wat Chai Wattanaram, dit vonden wij de mooiste tempel. We bleven hier voor de zonsondergang, echt prachtig!

Lopburi (woensdag 18 november)
We sleepten onze backpacks richting het station en kochten kaartjes voor de trein naar Lopburi, en ook alvast tickets voor de nachttrein naar Chiang Mai. Het openbaar vervoer in Thailand is heel onbetrouwbaar, dus het was geen verrassing dat onze trein anderhalf uur te laat was. Na drie uur zitten in een wiebelige wagon tussen de locals, kwamen we aan in Lopburi. We hadden gelezen dat hier een groep makaken woonde, dus wij dachten aan 15-20 stuks. We liepen vanaf het station richting de oude tempel waar ze gezamenlijk wonen, maar onderweg kwamen we al een hele hoop makaken tegen! Ze zaten op daken, in auto's en klommen over elektriciteitskabels. Het waren er echt honderden! Rondom de tempel zaten de meeste makaken, en ze waren erg brutaal. Oren werd besprongen door twee stuks en dat was eerst heel leuk, totdat er eentje beet! Dat was eerst erg schrikken, maar gelukkig waren we gevaccineerd en zat er een medische kliniek dichtbij, dus voor 50 euro is Oren zeker beschermd tegen rabiës. Na dit avontuur lieten we de aapjes met rust haha en gingen lekker eten bij de kraampjes op de night market. We slenterden nog wat rond en gingen rond 21:30 naar het treinstation om de nachttrein van 22:00 te pakken. Deze had natuurlijk een uur vertraging, maar dat mocht de pret niet drukken. Op naar Chiang Mai!

Chiang Mai / Pai (donderdag 19 november)
De nachttrein was veel comfortabeler dan we dachten: we hebben allebei lekker geslapen en een uur voor aankomst werden we wakker en konden nog even genieten van het mooie uitzicht. In Chiang Mai gingen we direct naar het busstation en namen een minibus naar Pai. Dit is een relaxed dorp hoog in de bergen. Ruim drie uur lang racete onze gestoorde chauffeur over de hobbelige en bochtje weggetjes naar boven; we waren blij toen we er waren! Ons hostel bleek een schattige "cottage village" met allerlei hutjes rondom een grote vijver. Ook hadden we een hangmat voor de deur waar we lekker in gelegen hebben. We aten een hamburger met patat, want we hadden even zin in iets anders dan het Thaise eten haha! De volgende dag hebben we lekker genikst: in onze hangmat geluierd, een serie gekeken, gekaart en wat gedronken in het dorp. De dag erna huurden we een scootertje en reden door het prachtige landschap richting het zuiden, waar we Pai Canyon, Pam Bok waterfall en memorial bridge bekeken. Op de terugweg van de waterval kwamen we langs The Land Crack, waar een boer woont wiens land op een dag open splitste. Hier heeft hij een toeristische attractie van gemaakt. Hij biedt heel gastvrij drankjes en fruit aan en op vrijwillige basis mag je wat geld geven. Heel leuk, maar toen we thuiskwamen was het DRAMA. Ik voelde me niet lekker, en Oren begon even later ook misselijk te worden. Je raadt het al: voedselvergiftiging. Het werd een lange nacht...

Wonderbaarlijk genoeg voelden we ons de volgende ochtend wat beter. Met de scooter vertrokken we richting het noorden. Na een tocht van anderhalf uur over bochtige en steile wegen kwamen we aan bij Tham Lod Cave. Door een vrouwelijke gids met een aangezwengelde gaslantaarn werden we op een bamboeraft gezet en door de grotten geleid. Het water waar we op vaarden was ondiep en er zwommen heel veel meerkatten in die we mochten voeren, heel leuk! We stapten een aantal keer van het vlot af om de grotten te bezichtigen. De gids zag in de stalactieten en stalagmieten allerlei figuren en wees ons daar lachend op. De grot was zeker de lange lange rit waard! We gingen vroeg slapen, want echt lekker voelden we ons nog niet.

Chiang Mai (maandag 23 november)
De minibus naar Chiang Mai stond geboekt voor 13:00, maar we wilden in de ochtend nog naar een relatief onbekende hotspring: Sai Ngam. De afslag hadden we snel gevonden en een gestoorde weg van vijf kilometer volgde: extreme hellingen en bochten. De remmen van de scooter begaven het bijna en ik moest nog een stukje bergopwaarts lopen omdat de scooter het niet aankon hahaha. Maar wauw, het was het waard! Een prachtige hotspring met kraakhelder, warm (ongeveer 38 graden) water. En dat helemaal voor ons alleen! We hebben even heerlijk gebadderd. Na ruim een uur moesten we helaas alweer gaan omdat we de scooter moesten inleveren en moesten uitchecken. De minibus bracht ons terug naar Chiang Mai. We hadden echt zin in fastfood, dus we besloten een dikke hamburger en spareribs te gaan eten. Het was heel lekker, maar toen we weer thuis waren ging het mis. De voedselvergiftigingssymptomen staken weer de kop op :( We hebben de ORS er maar weer bij gepakt en zijn lekker in bed gekropen.

De volgende dag kwamen we alleen in de avond ons bed uit voor de openingsceremonie van het Loy Krathong / Yi Peng festival. Dit wordt ook wel het lichtfestival genoemd, omdat er duizenden lampions (khom loi) de lucht in worden gelaten en verlichte bootjes (krathong) op de Ping rivier drijven. Bij de openingsceremonie werd er gezongen en gedanst, en was er een parade met praalwagens. Op woensdagavond (25 november) was het volle maan en werden de lampions en bootjes losgelaten. Dit was een ontzettend mooi gezicht! We kochten zelf ook een lampion en lieten die op; dat was heel leuk om te doen! We liepen langs de marktkraampjes en keken naar de duizenden khom loi en het vuurwerk in de lucht en naar de krathong op het water.

Op donderdagavond was er nog een grote parade met Muay Thai-gevechten, zwaardvechters en vuurspuwers. We hebben ons die dag ook ingeschreven voor de coschaploting van 17 december: spannend!!

Vrijdag waren we nog steeds niet helemaal lekker, maar hee, wij laten ons niet kisten! We gingen met de songthaew (dit is een pick-up truck omgetoverd tot een soort grote tuk-tuk) de bergen in richting tempel Doi Suthep. Vanaf hier hadden we een mooi uitzicht over Chiang Mai. Hierna gingen we naar Cat Cafe Catmosphere, waar je tussen ongeveer twintig katten in een huiskamersetting wat kunt eten en drinken. Oren kon hier even z'n hart ophalen want hij mist z'n kat Toelie haha :)

Zaterdag werden we om half negen opgepikt bij ons hostel: tijd voor een cooking class bij Benny's Home Cooking! We werden begroet door een superenthousiaste Benny en mochten plaatsnemen in een songthaew die ons naar een local market bracht. We zaten samen met een aardig echtpaar uit Amerika. Vroeger woonden zij op de Fiji-eilanden. Benny leidde ons rond over de markt en vertelde over de ingrediënten. Eenmaal bij haar thuis aangekomen gaf Benny ons een rondleiding door haar schattige moestuin. Ze vertelde wat er allemaal groeide en we mochten wat dingen knippen/plukken/proeven. Dit deden we gekleed in een blauw schort en met een rieten hoedje op ons hoofd. Benny's partner Nan had de kookspullen klaargezet en haar moeder de ingrediënten voorbereid. We maakten loempia's, kipsaté, tom sabb (hot and sour soup), tom kha (kokosnootmelk soep), panang curry, massaman curry, phad tai, phad seiw, gestoomde bananencake en bananenloempia's. Zoals je zult begrijpen zaten we aan het einde van de dag bomvol! Het was heerlijk allemaal! Gelukkig kregen we een receptenboekje mee zodat we de gerechten thuis ook kunnen maken. Benny was erg geduldig, grappig en gepassioneerd. Het was zo'n leuke (en lekkere!) ervaring!

Zondag sliepen we lekker uit en bezochten daarna Thai Silk Village en Bo Sang Handicraft Village. Thai Silk Village was wel even leuk om te zien; het proces van de zijdeproductie inclusief het levensproces van de zijdewormen. Bij Bo Sang zagen we een hoop mooie parasols maar verder stelde het niet zoveel voor. Op de avondmarkt liepen we nog even langs de honderden kraampjes en aten noedelsoep en lekkere gebakjes. We boekten een hostel en bustickets voor naar Chiang Rai, daar gingen we de volgende dag heen.

Chiang Rai (maandag 30 november)
In Chiang Rai bezochten we The White Temple. Een prachtige tempel die compleet wit was. Binnenin de tempel was een buddha te zien, maar ook mooie muurschilderingen van onder andere moderne videospelletjes en televisieseries. Heel apart!

Laos (dinsdag 1 december)
De volgende dag vertrokken we met de bus naar de grensovergang. We hadden al snel ons visum en voor we het wisten waren we in een nieuw land: Laos! We overnachtten in Huay Xai, waar we de volgende ochtend de slowboat pakten richting Pak Beng. We gingen vroeg naar de boot en bemachtigden een mooi plekje. De mensen die laat kwamen moesten gedurende de zes uur durende boottocht in de machinekamer op de grond zitten. De motor ronkt daar zo hard dat je elkaar totaal niet kunt verstaan, dus we waren erg blij met onze comfortabele stoelen! Eenmaal in Pak Beng aangekomen gingen we het eerste hostel dat we zagen binnen, en kregen een prima kamer.

Op dit moment zitten we weer op de slowboat! We vertrokken rond 09:30 vanaf Pak Beng, en zullen over ongeveer drie uur (het is nu 12:30) aankomen in Luang Prabang! De slowboat vaart over de Mekong richting het zuiden. Het is echt een prachtige tocht! We varen door een bergachtig landschap en zien een hoop dieren (waterbuffels, berggeiten en zelfs twee olifanten!) en locals die in de rivier vissen en de was doen. Omdat de tocht zo lang duurt heb ik lekker de tijd gehad om dit lange verhaal te typen. Dat krijg je ervan als je drie weken niks bijhoudt haha! We zullen in het vervolg proberen wat regelmatiger verhaaltjes online te zetten ;)

Heel veel liefs! xx
Oren en Jasmine

• 10 December 2015 - 14:21

Gerda Schilder:

Hey Jasmine,

Wat leuk dat je ons je reis laat mee beleven!!
    Hartelijke groetjes van alle bewoners en collega's van Acxhter 't Vosje!!
    En heel veel plezier nog overthere!!!

• 12 December 2015 - 00:20

Ada Muijs:

Hallo Jasmine (en ook Oren),

Een mooi verslag van Thailand, dat lijkt me ook prachtig. Hoe anders is Laos waar jullie nu zijn?
    Leuk dat ik het mag lezen.
    Dag hoor, goede, fijne reis verder!

• 13 Januari 2016 - 14:06

Lianne:

Hey Jasmien & Oren,
    Van de week jullie kaart uit Vietnam ontvangen en zijn natuurlijk reuze benieuwd naar jullie avonturen daar, dus graag weer wat leuke verhalen online want voor je het weet staan jullie weer op Schiphol :-) xx